Peter Kalmus z Košíc je umelec aj aktivista

Alternatívny umelec a aktivista Peter Kalmus žije od detstva v Košiciach. V sedemdesiatych rokoch  minulého storočia patril k undegrandovej scéne. Počas normalizácie  realizoval mnoho akcií a experimentov, okrem toho sa v tvorbe zaoberal aj kresbou, maľbou, asamblážou, inštaláciou grafiky a rôznym performancom .

V júni 1989 bol signatár petície Niekoľko viet. Patril aj k zakladateľom Občianskeho fóra v  a v novembri 1989 v metropole východu zorganizoval prvú demonštráciu občanov na Hlavnej ulici.  Zúčastnil sa na mnohých kolektívnych výstavách, či medzinárodných umeleckých sympózií a festivaloch.

Preslávil vďaka tomu, že v rodnej obci pohlavára normalizačného režimu Vasiľa Biľaka – Krajná Bystrá  vo februári 2015 spolu s Ľubošom Lorenzom, obliali červenou farbou jeho bustu. Neskôr stratená busta bola súčasťou novo odhaleného pamätníka. Na pylón pamätníka zase nastriekali nápis Sviňa a k činu sa priznali na sociálnej sieti. Za takéto konanie ich aj odsúdil súd.

O košickom výtvarníkovi a aktivistovi  Petrovi Kalmusovi vznikol v roku 2018 aj dokumentárny film. Kalmusa v súčasnosti verejnosť pozná predovšetkým ako aktivistu, ktorý láme kosáky a kladivá, devastuje busty komunistov a nosí  extravagantný odev.  Film Prípad Kalmus nakrútil režisér Adam Hanuljak.

Zaujímal ho vzťah medzi veľkou históriou štátu a malými dejinami ľudí. Aké majú  schopnosti vysporiadať s minulosťou, ktorú poznačili dva totalitné režimy. Kalmus podľa názoru režiséra reflektuje aj na vyrovnávanie sa s minulosťou štátu. Osadzovanie búst bývalým komunistickým pohlavárovom, či pamätných tabúl je  veľká história a osobné vyrovnávanie sa s vlastnou minulosťou je konanie Kalmusa.  Pre režiséra bola zaujímavé hľadať odpovede na otázky, prečo to Kalmus  vlastne robí.  Človek nie vždy koná iba z politických dôvodov, ale  je to spojené aj s osobným životom, myslí si autor snímky o alternatívnom umelcovi.

Film vznikal tri roky a režisér za snímku dostal aj ocenenie na filmovom festivale Cinematik v sekcii slovenských dokumentárnych filmov. Podľa umeleckých kritikov portrét zachytil Kalmusa  v otvorených situáciách ,ako umelca a aktivistu, ktorý bojuje so spoločnosťou i sám so sebou. Téma je univerzálna, pretože v histórii takmer každého európskeho štátu sa nájde niečo obdobné. Náročne sa napríklad vybavovali zábery, na ktorých Kalmus chodí vo vlaku medzi kotlebovcami, svojvoľne hliadkujúcimi vo vlakoch na východe republiky. Kalmus mal špeciálny africký odev a  chodil som medzi nimi a Rómami a dával im sladkosti, hovoril im, že je antikotlebovská hliadka a vyzýval ich k tolerancii. Film pripravovali v rôznych obciach na Slovensku, aj v Nemecku, kde žije Kalmusov otec.